Sanoma gaat niet in op bod De Mol op SBS

Sanoma gaat niet in op een voorstel van televisieproducent John de Mol om het belang van het Finse concern in televisiebedrijf SBS over te nemen. De Mol wil het belang, 67 procent, voor 373 miljoen euro overnemen.

Dat laat een woordvoerder van Sanoma aan NU.nl weten na berichtgeving in het Financieele Dagblad.

''SBS staat niet te koop en komt ook niet te koop. We zijn meer vastberaden dan ooit om van SBS een succes te maken'', aldus de woordvoerder van de Finse uitgever.

''Het is duidelijk dat er verdere maatregelen nodig zijn om de prestaties van de zenders te verbeteren, en we hebben meer dan ooit geïnvesteerd in de kanalen'', voegde hij daar aan toe. Daarom zijn investeringen op dit moment "op een all-time high". 

SBS is er tot dusver niet in geslaagd de kijker in grote aantallen naar de eigen programma's te trekken. De Mol toonde zich echter bereid bijna 25 keer de verwachte brutowinst van 21 miljoen euro van SBS over 2013 te betalen.

Bod

Het bod waardeert het bedrijf op 520 miljoen euro, zo blijkt uit een brief die al vorige maand is verstuurd aan de Sanoma-top. Talpa, het mediabedrijf van De Mol, wil SBS geheel in handen krijgen, zo meldde een woordvoerder van Talpa donderdag.

Sanoma werd toen voor tweederde eigenaar, Talpa kreeg 33 procent van de aandelen. SBS is na RTL de grootste televisiemaatschappij van Nederland met drie tv-zenders: Net5, SBS 6 en Veronica.

Ook de Veronica Uitgeverij, de uitgever van het Veronica Magazine en tv-gids Totaal TV, valt onder SBS. De twee betaalden er destijds meer dan een miljard euro voor.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Nieuwsbrief NUzakelijk

Nieuwsbrief NUzakelijk
Wil jij niets missen op ondernemersgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief, dan weet je precies wat eraan zit te komen. 

Cryptomunten

Cryptomunten
Handleiding: Zo beleg je in bitcoins en andere virtuele munten.

NUwerk

NUlokaal adverteren

Tip de redactie