Adidas verwacht dat het WK voetbal in Brazilië de omzet en de winst een flinke impuls geeft. 

Het bedrijf voorspelde woensdag een hoge enkelcijferige omzetgroei in 2014 op basis van stabiele wisselkoersen. De prognose volgt 2 maanden na een winstwaarschuwing voor dit jaar.

Adidas maakt onder meer tenues voor de nationale ploegen van Duitsland, Spanje en Argentinië en de wedstrijdbal 'Brazuca' die woensdag werd onthuld. In het jaar van het vorige WK, 2010, steeg de omzet van Adidas met 16 procent. Het bedrijf maakte destijds de door veel spelers bekritiseerde bal 'Jabulani'.

Met de impuls van het WK wil Adidas ''fouten'' in de afgelopen 3 jaar goedmaken. Bestuursvoorzitter Herbert Hainer noemde de overstap naar een nieuw distributiecentrum één van die fouten. De verhuizing leidde tot een tekort aan voorraden voor de Russische markt. ''Na 3 jaar zijn we getalsmatig niet waar we dachten dat we zouden zijn'', aldus Hainer.

Rusland

De verhuizing in Rusland speelde ook een rol bij de winstwaarschuwing evenals een zwakke markt voor golfartikelen. De voornaamste oorzaak van het winstalarm was echter de waardedaling van een hele reeks valuta ten opzichte van de euro.

Adidas stelde 3 jaar geleden 's werelds leidende sportartikelenbedrijf te willen worden, hetgeen het voorbijstreven van Nike betekende. Zo ver is het echter nog lang niet. In de eerste 9 maanden van dit jaar daalde de omzet bij Adidas met 4,3 procent tot 11 miljard euro.

Nike

Nike boekte alleen al in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2013/2014, dat afliep op 31 augustus, een omzet van 7 miljard dollar (5,2 miljard euro).

Het Amerikaanse concern gaf recent aan op koers te liggen voor een omzet van 36 miljard dollar in 2017. Hainer bevestigde woensdag dat Adidas streeft naar 17 miljard euro in 2015. ''Op basis van de omzet zullen we Nike in de komende jaren niet inhalen maar dat is ook niet ons primaire doel'', aldus de topman van Adidas.