De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia geeft haar aandeelhouders, waaronder Air France-KLM, langer de tijd geven om te beslissen of zij deelnemen aan de geplande aandelenemissie van 300 miljoen euro.

Dat maakte het bedrijf woensdag bekend na afloop van een bestuursvergadering.

De aanmeldingstermijn, die tot en met donderdag liep, is verlengd tot 27 november. Alitalia maakte verder bekend dat het bestuur een gereviseerd reorganisatieplan heeft goedgekeurd.

Het plan verbetert de concurrentiepositie en voorziet in flinke kostenbesparingen, stelt het bedrijf.

Concreet bedrag

Een concreet bedrag werd evenwel niet genoemd. Evenmin werd duidelijk of er banen worden geschrapt. Wel zei Alitalia dat gesneden wordt in het aantal vliegtuigen voor korte tot middellange routes.

Door de overgebleven toestellen beter te benutten, wil het bedrijf het aantal vlieguren op peil houden. Het aantal intercontinentale vluchten wordt uitgebreid.

Air France-KLM, met een belang van 25 procent grootaandeelhouder en bovendien een belangrijke strategische partner voor Alitalia, zou nog altijd niet van plan zijn meer geld te steken in het bedrijf. Dat stelde persbureau Bloomberg eerder op de dag op gezag van bronnen rond de onderhandelingen.

Zware eisen

Topbestuurders van het Frans-Nederlandse concern zeiden eerder al dat zij zware eisen stellen aan nieuwe financiële steun en dat het er niet naar uitzag dat Alitalia daar aan zou willen of kunnen voldoen.

Air France-KLM wil dat de Italianen flink snijden in de organisatie om de verliezen terug te dringen. Ook een aanzienlijke schuldsanering behoort tot het eisenpakket. Het is nog maar de vraag of de banken waarbij Alitalia in het krijt staat daarmee akkoord zullen gaan.

Het nieuwe herstructureringsplan zal ook nog groen licht moeten krijgen van de Italiaanse overheid, die zwaar inzet op behoud van werkgelegenheid.

Rome heeft geen direct aandelenbelang in Alitalia, maar speelt wel een sleutelrol in het kapitaalplan dat de luchtvaartmaatschappij vorige maand ontvouwde. Dat voorziet onder meer in een investering van 75 miljoen euro door het staatspostbedrijf Poste Italiane.