Sanoma Media Nederland (SMN) gaat grondig reorganiseren. Het bedrijf neemt afscheid van bekende bladen als Nieuwe Revu, Panorama, KIJK en Playboy en schrapt daarbij ongeveer 500 banen. 

Dat is donderdag bekendgemaakt. Het mediaconcern onderzoekt of de in totaal 32 tijdschriften verkocht kunnen worden of met een andere titel kunnen worden samengevoegd. 

Sanoma verwacht dat onderzoek binnen zes tot twaalf maanden af te ronden. Tijdschriften waarvan blijkt dat samenvoegen of verkopen geen optie is, en die niet langer winstgevend zijn, worden vanaf 2015 opgeheven.

Sommige banen blijven mogelijk behouden, als ze meeverhuizen naar een nieuwe eigenaar, zei directeur van de tijdschriftentak Henk Scheenstra in een toelichting. Hij sloot mogelijke ontslagen bij titels die bij Sanoma blijven overigens niet uit.

Bij Sanoma werken in Nederland ruim tweeduizend mensen, van wie ruim zestienhonderd voltijds. De aangekondigde reorganisatie treft vooral de tijdschriftentak en de ondersteunende diensten.

De digitale tak van het bedrijf, waar onder meer Startpagina en NU.nl onder vallen, blijft buiten schot en wordt in de toekomst zelfs verder uitgebreid. Voor de werknemers van Sanoma Digital wordt donderdagmiddag nog een aparte bijeenkomst gehouden. 

Pijn

Scheenstra zegt in een interview met NU.nl dat het in de verkoop zetten van een aantal titels pijn doet. "Tegelijkertijd ben ik er van overtuigd dat dit de juiste strategie is voor Sanoma", zegt Scheenstra.

De uitgever wil nu een "digitale transformatie" maken, want 90 procent van de consumenten bekijkt media via een scherm zoals telefoon, tablet of televisie. "Daar willen we ons op aanpassen", aldus Scheenstra.

Waarom daar nu pas mee begonnen wordt zegt Scheenstra: "We hebben niet stilgezeten. We zijn het leidende digitale mediabedrijf van Nederland met sterke merken als NU.nlKieskeurig.nl en Startpagina.nl."

Geschokt

Journalistenvakbond NVJ laat in een reactie weten 'geschokt' te zijn door het schrappen van de 500 fte. "Dat er zo diep zou worden gesneden had ik echt niet verwacht", aldus NVJ-secretaris Tijdschriften Yvonne Dankfort.

CNV Dienstenbond vindt de reorganisatieplannen vooral pijnlijk voor ondersteunende afdelingen. ''Voor de mensen in de ondersteunende diensten, zoals sales, communicatie en hr, is dit een grote klap'', zegt CNV-bestuurder Debbie Ritsma in een eerste reactie. ''CNV wil zich dan ook met name richten op ondersteuning van deze afdelingen.''

Beperken

Vakbond FNV Kiem hoopt dat mogelijk 150 van de 500 te schrappen voltijdsbanen behouden kunnen blijven. Als het bedrijf voor de 32 titels een andere koper vindt, kan dat de schade nog beperken. Dit zei Anne Jan de Graaf van FNV Kiem donderdag.

''In die zin is er relatieve opluchting'', zegt De Graaf. Ook belangrijk is dat de bladen niet meteen verdwijnen. ''Sanoma neemt 1 tot 2 jaar de tijd voor het proces. De mensen staan dus niet morgen op straat waarvoor wel enige vrees was.''

De vakbonden gaan maandag met Sanoma in gesprek. Het bedrijf heeft al aangekondigd een goed sociaal plan te willen opstellen, waarbij de getroffen medewerkers zoveel mogelijk van werk naar werk worden begeleid.

Kroonjuwelen

De titels die overblijven zijn ''kroonjuwelen'', vindt Scheenstra. ''Het zijn prachtige merken waarmee we onze positie in de tijdschriftenmarkt verder gaan versterken'', stelt hij. Onder de zeventien titels die behouden blijven zijn bekende bladen als Margriet, Libelle, Flair en Donald Duck.

De tijdschriften waar afscheid van wordt genomen zijn volgens hem echter ook ''stuk voor stuk'' mooie titels. ''Op de lange termijn passen ze niet meer binnen de strategie'', zo zei hij. ''We maken ingrijpende keuzes.''

Sanoma heeft zijn zeventien kerntitels geselecteerd op basis van hun marktpositie, mogelijkheden om winst te maken en de digitale mogelijkheden. ''Wij denken dat de titels waarvan we afscheid nemen niet, of in veel mindere mate, aan deze criteria voldoen'', gaf Scheenstra aan.

Volgens de directeur is er overigens door verschillende partijen, waarvan hij de namen niet kon noemen, interesse getoond in sommige titels. ''We voeren nog geen concrete gesprekken. Dat gaat vanaf volgende week beginnen'', zo wist hij.

SBS

Sanoma wil zijn bladen en digitale activiteiten ook beter laten samenwerken met de televisiezenders van SBS. De topman van SBS rapporteert vanaf 2014 aan de nieuwe bestuursvoorzitter van SMN, Peter de Mönnink, en wordt opgenomen in de directie van SMN.

''Wij geloven heel erg in een multimediale strategie. We willen de samenwerking tussen de platforms beter benutten. Het is op geen enkele manier een controlemaatregel richting SBS'', aldus Scheenstra.

De digitale activiteiten van Sanoma, zoals NU.nl en kieskeurig.nl, worden vanaf volgend jaar ondergebracht in een internationale tak. Dit besluit heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid.

Finland

Bij het Finse mediabedrijf blijven uiteindelijk nog drie mediatakken over: Sanoma Media Nederland, Sanoma Media Finland en Sanoma Learning. Tegelijk met de veranderingen gaat het bedrijf een kostenbesparingsprogramma doorvoeren van 60 tot 100 miljoen euro. Als gevolg van de reorganisatie schrapt Sanoma in Finland maximaal 70 banen.

Sanoma schrijft vanwege de verder verslechterde omstandigheden op zowel de advertentiemarkt als de lezersmarkt verder 268,4 miljoen euro af op SMN. Door die afwaardering lijdt SMN dit jaar verlies.

Exclusief de last is er sprake van een ''gezond operationeel resultaat, op een lager niveau dan in voorgaande jaren'', aldus het bedrijf.

Overzicht: De reorganisatie van Sanoma l Profiel Sanoma