De Amerikaanse producent van consumentenproducten Procter & Gamble (P&G) is in het afgelopen kwartaal op een omzet uitgekomen van 21,2 miljard dollar (15,3 miljard euro), een stijging van 2 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Dat maakte het moederbedrijf van merken als Duracell, Gillette, Pampers, Ariel en Braun vrijdag bekend.

Op eigen kracht groeide de omzet in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar met 4 procent, maar door negatieve wisselkoerseffecten ging daar 2 procent van af.

De nettowinst ging met bijna 8 procent omhoog naar 3 miljard dollar. Het bedrijf profiteerde van een gestegen verkoop van schoonmaak- en wasmiddelen en producten voor baby's.

Winst

De aangepaste winst per aandeel was 1,05 dollar, wat overeenkomt met de gemiddelde analistenverwachting. P&G handhaafde zijn verwachtingen voor het gehele boekjaar.

Daarbij moet de autonome omzet met 3 tot 4 procent stijgen en de gehele omzet met 1 tot 2 procent. De aangepaste winst per aandeel gaat naar verwachting met 5 tot 7 procent omhoog.

,,De resultaten in het eerste kwartaal kwamen overeen met onze plannen en verwachtingen, waardoor we op koers liggen om onze doelstellingen voor het gehele boekjaar te realiseren'', aldus topman Alan George Lafley in een toelichting. Hij staat sinds mei aan het roer van 's werelds grootste fabrikant van consumentenproducten. Lafley was van 2000 tot 2009 ook al bestuursvoorzitter van P&G.

Om meer klanten binnen te halen en marktaandeel te winnen, komt P&G met goedkopere versies van wasmiddelen en verhoogt het bedrijf zijn uitgaven aan marketing en reclame.