Telegraaf Media Groep (TMG) is er afgelopen kwartaal met bezuinigingen in geslaagd de aanhoudende daling van de omzet te compenseren. 

Dat meldde het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf, Sky Radio en Hyves vrijdag.

De omzet van TMG zakte vorig kwartaal met bijna 5 procent tot 132,4 miljoen euro. Het genormaliseerde bedrijfsresultaat (ebitda) nam dankzij besparingen met 3 procent toe tot 10 miljoen euro.

TMG voert een omvangrijke reorganisatie door, die in de eerste 9 maanden van dit jaar de kosten met bijna 39 miljoen euro heeft verlaagd. Het besparingsprogramma, dat volgend jaar wordt opgevoerd, loopt volgens TMG voor op schema.

De marktomstandigheden waren volgens het mediabedrijf afgelopen kwartaal opnieuw lastig. Daardoor liep de afname van de advertentie-inkomsten over de eerste 9 maanden van dit jaar op tot bijna 8 procent, terwijl de inkomsten uit oplages met 3 procent zakten. Bij Sky Radio namen de reclameopbrengsten wel met bijna 15 procent toe.

Ontslagen

De besparingen worden vooral gehaald op de personeelkosten, die in de eerste 3 kwartalen met ruim 5 procent daalden tot 155,5 miljoen euro. Eind september had TMG 2680 medewerkers (fte) in dienst, 282 minder dan een jaar eerder. In totaal verdwijnen door de reorganisatie 700 banen.

TMG boekt in het laatste kwartaal van dit jaar een reorganisatielast van 35 miljoen euro en zal nog tientallen miljoenen afschrijven op onderdelen die worden verkocht. Daardoor staat het volgens het bedrijf nog niet vast dat de betere resultaten van de eerste 9 maanden ook leiden tot een winststijging over het hele jaar.

Aandeelhouders van het bedrijf mogen dankzij de verkoop van het belang in ProSiebenSat1 rekenen op een extra uitkering van 6 euro per aandeel. TMG verkocht zijn aandelen in het Duitse mediabedrijf vorige maand tegen een boekwinst van 218,3 miljoen euro.