Marketingkosten drukken resultaat LG

De nettowinst van het Zuid-Koreaanse LG Electronics heeft in het afgelopen kwartaal geleden onder forse marketingkosten. 

Het concern moest veel uitgeven aan de promotie van zijn nieuwste paradepaardje, de smartphone G2.

De op twee na grootste fabrikant van mobiele telefoons presenteerde donderdag een nettowinst, exclusief minderheidsbelangen, van 84 miljard won (57 miljoen euro).

De winst kwam ver onder de verwachtingen van analisten uit. Die gingen uit van zo'n 201 miljard won.

LG bracht zijn G2-smartphone in augustus op de markt. Het bedrijf besteedde naar schatting van analisten in het derde kwartaal 200 miljard won aan marketingkosten voor het luxe model.

Recordbedrag

Het concern had bij de onthulling van de G2 in het Lincoln Center in New York al laten weten nooit eerder zoveel geld te hebben uitgetrokken voor de promotie van een product, zonder een concreet bedrag te noemen.

Dat de G2 het moeilijk zou krijgen, was door marktvorsers wel voorzien. De groei op de markt voor geavanceerde smartphones neemt af. Maar de pijn voor LG blijkt ook te zitten in de tegenvallende verkoop van zijn goedkopere modellen. Op die markt is sprake van een felle concurrentie, die gepaard gaat met prijsverlagingen.
 
Daarbij komt dat LG ook te maken heeft met een verminderde vraag naar televisies. Het concern is gemeten naar omzet de op een na grootste fabrikant ter wereld van tv-toestellen.

Lees meer over:
lg

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Nieuwsbrief NUzakelijk

Nieuwsbrief NUzakelijk
Wil jij niets missen op ondernemersgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief, dan weet je precies wat eraan zit te komen. 

Cryptomunten

Cryptomunten
Handleiding: Zo beleg je in bitcoins en andere virtuele munten.

NUwerk

NUlokaal adverteren

Tip de redactie