Twitter verkiest NYSE boven Nasdaq

Twitter krijgt een beursnotering op de New York Stock Exchange (NYSE). 

Dat maakte de onderneming woensdag bekend. De stap is een flinke tegenvaller voor het Amerikaanse beurshuis Nasdaq, dat stevige reputatieschade opliep na de mislukte beursgang van socialenetwerksite Facebook.

Twitter is niet het enige internetbedrijf dat een notering heeft op de NYSE, het volgt onder meer LinkedIn en Yelp.

De onderneming maakte in een document aan toezichthouders ook bekend dat het in het derde kwartaal een omzet boekte van 168,6 miljoen dollar, tegen 82,3 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder. Het nettoverlies steeg van 21,6 miljoen dollar een jaar geleden tot 64,6 miljoen dollar.

Ingewijden stelden eerder deze maand dat Twitter mikt op een opbrengst van ruim 1 miljard dollar bij de beursgang. Uit de documenten die het bedrijf indiende blijkt ook dat de omzet uit advertenties op mobiele apparaten is gestegen tot 70 procent van de totale omzet. Dat was 65 procent in het tweede kwartaal.

Het internetbedrijf gaf verder aan dat het maandelijks 230 miljoen gebruikers heeft. Dat is meer dan de eerder gecommuniceerde 215 miljoen gebruikers. Er werken 2300 mensen bij het bedrijf.

Facebook

De beursgang van Twitter wordt door marktkenners scherp in de gaten gehouden, na het debacle rondom de beursgang van Facebook in mei 2012. Vooraf waren de verwachtingen hooggespannen en werd de sociale netwerksite een waarde toegekend van meer dan 100 miljard dollar.

Facebook kreeg een introductiekoers van 38 dollar per aandeel, maar de notering liep vertraging op doordat de ordersystemen van Nasdaq de grote belangstelling van beleggers niet aan kon.

De koers van Facebook bleef onder druk staan. Dat kwam ook doordat beleggers zich afvroegen of het verdienmodel van Facebook wel in orde was.

Advertenties

Het bedrijf slaagde er een tijd niet in om meer advertentie-inkomsten te genereren op mobiele apparaten. Pas na de introductie van een aantal nieuwe diensten volgde een ommekeer. Pas op 2 augustus van dit jaar sloot Facebook nipt boven de introductiekoers.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie