De beurs in Amsterdam is woensdag licht lager gesloten, terwijl ook in de rest van Europa minnen op de koersenborden stonden.

Beleggers waren voorzichtig door de onrust rond Syrië. De olieprijzen gingen verder omhoog en dat bood steun aan oliegerelateerde fondsen. Luchtvaartmaatschappijen moesten het juist ontgelden.

De AEX-index in Amsterdam sloot 0,1 procent lager op 364,47 punten. De MidKap daalde 0,2 procent tot 535,54 punten. De beurzen in Londen en Parijs verloren 0,2 procent. In Frankfurt zakte de DAX 1 procent.

De prijs van Amerikaanse olie steeg 1,1 procent tot 110,28 dollar per vat. Brentolie werd 1,1 procent duurder op 115,61 dollar. Dinsdag stegen de olieprijzen al met bijna 3 procent.

Shell

Europese luchtvaartmaatschappijen gingen omlaag door de stijgende olieprijzen, omdat zij dan hogere brandstofrekeningen krijgen. Zo zakte luchtvaartcombinatie Air France-KLM 2,9 procent in de AEX, Lufthansa verloor 3,2 procent in Frankfurt en IAG, moederbedrijf van British Airways en Iberia, daalde 4,5 procent in Londen.

Olieconcern Shell en bodemonderzoeker Fugro profiteerden juist van de duurdere olie en voerden met plussen tot 2,2 procent de stijgers in de AEX aan. De geplaagde technisch dienstverlener Imtech was de grootste daler onder de hoofdfondsen met een min van 4,4 procent. Volgens analisten van de Belgische bank KBC zit er geen rek meer in de koers van Imtech.

Bouygues

Andere Europese oliebedrijven wisten ook mee te liften met de hogere olieprijzen. Zo won het Franse Total 2,6 procent en het Britse BP klom 1,2 procent.

In Parijs ging Bouygues 10,5 procent omhoog. De winstgevendheid van het Franse conglomeraat verbeterde in het tweede kwartaal en de stijgende lijn wordt naar verwachting in de tweede helft van het jaar doorgezet.

Aer Lingus

Ryanair leverde in Dublin 0,1 procent in. De Ierse prijsvechter moet van de Britse mededingingsautoriteiten zijn belang in Aer Lingus beperken tot 5 procent. Volgens de toezichthouder heeft Ryanair met zijn huidige belang van bijna 30 procent te veel invloed op het beleid van zijn Ierse branchegenoot, waardoor er te weinig concurrentie is.