Royal Delft heeft in de eerste helft van dit jaar last gehad van het aanhoudend lage consumentenvertrouwen. Het bedrijf belandde in de rode cijfers doordat consumenten steeds minder besteden.

Dat blijkt uit de resultaten die de onderneming dinsdag naar buiten bracht. Royal Delft leed een nettoverlies van 245.000 euro, waar een jaar eerder een winst werd geboekt van 37.000. De omzet daalde met 13,4 procent tot 9,7 miljoen euro.

Royal Delft denkt dat de consumentenmarkt voor zijn producten zo langzamerhand op het dieptepunt is beland. Dat zei bestuursvoorzitter Henk Schouten dinsdag in een toelichting op de halfjaarcijfers.

In de eerste helft van dit jaar daalde de omzet van de consumentenmerken Van Kempen & Begeer en BK Cookware met 20 procent. Enerzijds kwam de daling voort uit het lage consumentenvertrouwen, anderzijds door de afbouw van voorraden door detailhandelaren.

Dubbele dip

Schouten noemde het een dubbele dip. ''Er wordt minder verkocht en als er al wat wordt verkocht, dan komt het uit bestaande voorraden.'' De topman verwacht dat het grootste deel van de omzet in het tweede halfjaar wordt binnengehaald.

Om het bedrijf te wapenen tegen de moeilijke marktomstandigheden, gaat Royal Delft verder met het ontwikkelen van nieuwe producten en markten. De eerste stappen in Duitsland en China zijn gezet en zullen een vervolg krijgen.

Kostenbesparingen

Royal Delft zal ook doorgaan met kostenbesparingen. Volgens Schouten kan dat leiden tot een beperkt banenverlies onder de circa 100 werknemers. ''Het primaire aandachtspunt is het verlagen van de kosten, zo kijken we kritisch naar onze marketinguitgaven.''

Pas in 2015 zal het bedrijf een flinke kostenbesparing realiseren op de samenvoeging van kantoren in Delft. Nu is Royal Delft nog voor een deel gehuisvest in Zoetermeer.