De Britse supermarktketen Tesco laat de pogingen om zelfstandig in China te opereren los en wil een samenwerkingsverband aangaan met een staatsbedrijf. 

Tesco maakte vrijdag bekend gesprekken te voeren met China Resources Enterprises (CRE), dat bijna 3000 super- en hypermarkten exploiteert in China en Hongkong.

Tesco, dat 131 supermarkten in China heeft, zou in het samenwerkingsverband een minderheidsbelang van 20 procent krijgen.

De combinatie zou samen wel bijna op het niveau van marktleider Sun Art Retail Group kunnen komen en een gezamenlijke omzet hebben van 10 miljard pond per jaar. Tesco zette vorig jaar in China 1,43 miljard pond om.

Volgens analisten is de zet van Tesco in feite een overgave en geeft de onderneming toe dat het te veel moeite heeft om in China zelfstandig te draaien. ''Dit lijkt misschien op een win-winsituatie, maar Tesco zegt eigenlijk: ik begrijp niks van China'', aldus een marktvorser in Hongkong.

Nauwelijks winst

De op twee na grootste detailhandelaar van de wereld kwam 9 jaar geleden naar China, evenals vele andere westerse ondernemingen aangetrokken door de grote markt van de groeiende middenklasse.

Maar net zoals de meeste westerse retailers draaide Tesco nauwelijks winst. De bedrijven komen volgens analisten kennis van de lokale omstandigheden tekort en missen de juiste relaties voor het opbouwen van een goed inkoopnetwerk.
 
Behalve Tesco zijn in China onder meer ook Wal-Mart en het Franse Carrefour actief. De laatste zou volgens onbevestigde berichten eveneens op zoek zijn naar een lokale partner. Het Amerikaanse Home Depot zei vorig jaar alle zeven bouwmarkten die het in China heeft te gaan sluiten.