European Aeronautic Defence & Space (EADS), moederbedrijf van vliegtuigbouwer Airbus, verandert zijn naam voor de hele groep in Airbus.

De naamswijziging naar het vliegtuig dat de meeste omzet aan de groep bijdraagt, is onderdeel van een reorganisatie die de dominantie van de vliegtuigactiviteiten moet benadrukken, maakte het Europese lucht- en ruimtevaartconcern woensdag bekend.

Europa's grootste luchtvaartconcern wil zijn activiteiten onderbrengen in nog maar drie divisies, voor civiele vliegtuigen, helikopters en defensie- en ruimtevaartoperaties. EADS rapporteerde verder een 23 procent hogere winst in het tweede kwartaal, die werd gestuwd door een enorme groei bij Airbus.

Evenwicht

De naamkeuze van zijn meest herkenbare merk voor de hele groep maakt een eind aan een 10 jaar lange poging om evenwicht te vinden tussen Airbus en de andere activiteiten.

''De hernoeming brengt het hele bedrijf gewoon onder het beste merk dat we hebben, één die staat voor internationalisering, innovatie en integratie, en ook voor ongeveer twee derde van de omzet'', zei topman Tom Enders in een verklaring.

De operationele winst steeg tot 887 miljoen euro vergeleken met 724 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Dat was hoger dan analisten hadden verwacht. Die hielden rekening met een winst van 803 miljoen euro. De omzet van het concern kwam 3 procent hoger uit op 13,95 miljard euro.