Reckitt Benckiser, de producent van onder meer Durex-condooms en pijnstiller Nurofen, heeft het eerste half jaar goede zaken gedaan, ondanks de zwakke economische groei in Europa en Noord-Amerika.

Dat maakte de Britse maker van consumentenartikelen maandag bekend.

De gecorrigeerde nettowinst steeg met 6 procent naar 864 miljoen pond (ongeveer 1 miljard euro). De omzet werd 7 procent opgeschroefd tot bijna 5 miljard pond. Reckitt Benckiser probeert zich meer te richten op opkomende markten in Azië, Latijns Amerika, het Midden-Oosten en Afrika.

De verkoop van Durex wordt onder meer gestuwd door wereldwijde internetreclame, met name in China dat inmiddels de grootste Durex-markt in de wereld is.

Verwachting

Reckitt Benckiser rekent erop zijn eerdere verwachting te gaan halen om zowel de omzet als de verkoop dit jaar met 6 procent op te schroeven. In dit cijfer wordt alleen de verkoop van farmaceutische producten niet meegerekend. Die heeft momenteel veel last van generieke concurrentie.

De omzet op dit onderdeel viel afgelopen kwartaal 12 procent terug, voornamelijk als gevolg van de beslissing van Reckitt Benckiser om te stoppen met het maken van een tablet-versie van het medicijn Suboxone, omdat het patent op dit middel is verlopen.