Forse winststijging voor Philips

Philips heeft in het tweede kwartaal de nettowinst verdrievoudigd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 

Dat was met name te danken aan kostenbesparingen. Ook werden minder herstructureringslasten en kosten als gevolg van overnames geboekt.

Dat maakte het elektronicaconcern maandag bekend. Onder de streep bleef 317 miljoen euro over, tegen 102 miljoen euro een jaar eerder.

Philips behaalde vorig kwartaal een omzet van 5,7 miljard euro. Dat komt neer op een groei van 3 procent op vergelijkbare basis ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In opkomende markten, met name China, was dat zelfs 12 procent.

Tevreden

Bij alle drie de divisies verbeterde de winstgevendheid. Topman Frans van Houten zei tevreden te zijn over het vijfde kwartaal op rij waarin de operationele resultaten verbeterden.

Hij sprak wel zijn zorg uit over de wereldwijde economische onzekerheid. Vooral in Europa is het herstel nog ver te zoeken. Philips handhaaft evenwel zijn financiële doelstellingen voor dit jaar.

De medische tak Healthcare kende op vergelijkbare basis een vlakke omzet, maar zag de orderontvangst met 7 procent op jaarbasis toenemen.

Ook in de Verenigde Staten kwamen voor het eerst in lange tijd meer orders binnen. Dat was vooral te danken aan nieuwe producten en niet zozeer aan een verbetering van de markt. Die blijft met alle hervormingen in de Amerikaanse gezondheidszorg voorlopig nog wisselvallig, zei Van Houten.

Consumer Lifestyle

Bij de divisie Consumer Lifestyle, die elektrische tandenborstels, scheerapparaten en keukenbenodigdheden maakt, steeg de vergelijkbare omzet met 13 procent. De lichttak (Lighting) wist de verkopen met 2 procent op te voeren, vooral dankzij een sterke groei in LED-verlichting.

Het kostenbesparingsprogramma van Philips heeft tot dusver 673 miljoen euro aan structurele besparingen opgeleverd. Daarvan is 202 miljoen euro gerealiseerd in de eerste helft van 2013. Volgend jaar moeten de structurele bezuinigingen zijn opgelopen tot 1,1 miljard euro.

Prestatie

Volgens analist Hans Slob van Rabobank heeft Philips in het tweede kwartaal een uitstekende prestatie geleverd. Vooral de groei van 12 procent in opkomende markten, en dan met name China, is positief. ''Je ziet de laatste tijd een economische afzwakking in China, maar Philips blijft het daar zeer goed doen'', aldus Slob.

Een ander pluspunt is dat de orderontvangst bij Healthcare in de Verenigde Staten ''eindelijk weer eens in de plus was''. De afgelopen zes kwartalen was er sprake van een daling.

Slob wijst ook op de groei bij Consumer Lifestyle. ''Een versnelling, terwijl het economisch slechter gaat.''

Lees meer over:
Tip de redactie