De Zweedse witgoedfabrikant Electrolux, bekend van merken als AEG, Frigidaire en Zanussi, heeft de winst in het tweede kwartaal zien dalen, onder druk van de zwakke Europese markt.

Het bedrijf is echter positiever gestemd over de vraag in de Verenigde Staten, zo werd vrijdag gemeld.

De nettowinst zakte naar 642 miljoen kroon (74,6 miljoen euro), van 699 miljoen kroon een jaar eerder. De omzet daalde licht naar 27,7 miljard kroon. Het bedrijf heeft door de zwakke Europese vraag te maken met lagere prijzen. De Europese vraag naar witgoed zal dit jaar dalen, denkt Electrolux.

De vraag in de VS stijgt dit jaar naar verwachting met 7 procent, terwijl eerder op een toename met 5 procent werd gerekend. Het Zweedse concern haalt ongeveer een derde van zijn omzet uit Noord-Amerika.

Whirlpool

De Amerikaanse witgoedfabrikant Whirlpool, 's werelds grootste, kwam vrijdag ook met cijfers. De nettowinst steeg tot 198 miljoen dollar (151 miljoen euro), tegen 113 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet klom met ruim 5 procent naar 4,74 miljard dollar.

Volgens Whirlpool was sprake van hogere verkopen in alle markten, inclusief Europa. Het bedrijf verhoogde zijn winstverwachting voor het gehele jaar.