
Ziggo geeft winstwaarschuwing
Dat maakte het kabel-, internet en - telefoniebedrijf donderdag bekend.
Het kost Ziggo meer moeite dan verwacht om klanten vast te houden en dat drukt de financiële resultaten.
"In het afgelopen kwartaal was het aantal overstappers relatief hoog, zeker bij consumenten die weinig uitgeven. Dat heeft invloed gehad om onze omzetgroei in de consumentenmarkt", aldus CEO Bernard Dijkhuizen. "Om het aantal klanten dat overstapt te beperken hebben we diverse programma's ontwikkeld. Onze focus op deze programma's en alles in één-bundels hebben ervoor gezorgd dat de tv-tak minder is gegroeid."
Ziggo hoopt met de uitbreiding van Wifispots en het aanbieden van mobiele diensten meer klanten te behouden. Door de tegenvallende resultaten gaat Ziggo voor dit jaar uit van een bedrijfsresultaat (ebitda) in lijn met dat van vorig jaar, bij een toename van de omzet rond de 1 procent.
Eerder verwachtte het nog een stijging van het resultaat met 2,5 tot 3,5 procent. De omzetgroei zou volgens die prognose uitkomen aan de onderkant van diezelfde bandbreedte.
De omzet in het tweede kwartaal steeg met 1,4 procent tot 391,9 miljoen euro. De nettowinst nam toe tot 88,9 miljoen euro, tegen 64,4 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2012. Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) steeg 0,8 procent tot 221 miljoen euro. Ziggo stelt een interimdividend voor van 0,95 euro per aandeel.