De omzet van de 500 grootste bedrijven van Duitsland is vorig jaar met gemiddeld 6,3 procent gestegen. Dat meldde de krant Die Welt maandag op basis van eigen onderzoek.

Daarmee wisten de ondernemingen voor het derde jaar op rij de omzet te verhogen. Het gaat om bedrijven die minstens 1 miljard euro omzet draaien.

De omzet nam wel minder sterk toe dan in voorgaande jaren. In 2010 was nog sprake van een gemiddelde omzetgroei met 11 procent en in 2011 was dat bijna 10 procent.

Volkswagen stond bovenaan in de lijst met een omzet van 192,7 miljard euro, bijna 21 procent meer dan in 2011. Bij Daimler ging de omzet met 7,3 procent omhoog tot 114,3 miljard euro en bij BMW nam die met 11,7 procent toe tot 76,8 miljard euro.

Bij de Duitse chemie- en farmacieconcerns stond BASF bovenaan met een omzetgroei van 7,1 procent tot 78,7 miljard euro. Het technologiebedrijf Siemens behaalde een omzet van 78,3 miljard euro, een stijging van 6,5 procent.

Sterkste omzetgroei

De sterkste omzetgroei in de top 500 kwam voor rekening van de Berlijnse internethandelaar Zalando. De nieuwkomer in de lijst zag de omzet vorig jaar met 125 procent stijgen tot 1,15 miljard euro. In 2009 bedroeg de omzet van Zalando nog slechts 6 miljoen euro.

De werkgelegenheid bij de 500 grootste bedrijven van Duitsland nam in 2012 eveneens voor het derde jaar op rij toe. Het aantal werknemers steeg met 1,8 procent, na een groei met 4,5 procent in 2011 en met 2,9 procent in 2010.