De Telegraaf Media Groep (TMG) gaat de komende tijd een nieuwe herstructurering doorvoeren. De nadruk zal worden gelegd op het versterken van de belangrijkste merken, zo liet het mediaconcern dinsdag nabeurs weten. 

Hoewel de plannen nog niet zijn uitgewerkt, is het volgens interim-topman Cees Van Steijn al duidelijk dat ''het aantal arbeidsplaatsen bij TMG de komende jaren zal blijven dalen’’.

De vorig jaar al aangekondigde banenreductie zal in ieder geval worden versneld, zo liet een woordvoerder van het concern weten.

TMG kondigde in 2012 aan in de periode tot 2016 350 arbeidsplaatsen te schrappen. Wat het tempo van de uitvoering van dit programma wordt en hoeveel banen er nog verder verloren zullen gaan kon de zegsman nu niet melden.

De reorganisatie zal ''zo snel mogelijk’’ worden doorgevoerd, maar het tijdpad is nog niet bekend, aldus de woordvoerder. Bij de presentatie van de halfjaarresultaten op 15 augustus komt de onderneming terug met meer uitgewerkte plannen voor de reorganisatie, of alles dan rond is, viel nu nog niet met zekerheid te zeggen.

Centrale onderdelen

TMG wil naar een organisatie toe die bestaat uit vijf centrale bedrijfsonderdelen. Dat worden dan de landelijke printtitels met de digitale activiteiten, de regionale en lokale titels, andere online-activiteiten, Sky Radio Groep en een operationeel bedrijf waarin onder meer de drukkerij- en distributieactiviteiten samen worden gebracht. Nu is TMG meer georganiseerd langs platformen zoals 'print’ en 'online’.

Volgens Van Steijn moeten mensen weer de ruimte krijgen om te ondernemen en moeten organisaties worden vereenvoudigd. Zo zal De Telegraaf zelf de volledige regie krijgen over alle kanalen waarmee de krant naar buiten treedt.

Van Steijn trad in april aan als interim-bestuurder, nadat toenmalig topman Herman van Campenhout per direct terugtrad na een verschil van inzicht over het te voeren beleid.