Luchtvaartmaatschappij KLM blijft een volwaardig onderdeel van Air France-KLM. Dat zegt de aanstaande topman Alexandre de Juniac woensdag in het Financieele Dagblad (FD).

De Juniac volgt per 1 juli Jean-Cyril Spinetta op als bestuursvoorzitter van de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie.

De Juniac wil het bedrijf besturen als een multinational, met meer macht voor de holding ten koste van de twee afzonderlijke werkmaatschappijen Air France en KLM.

In Nederland vreest men dat deze nieuwe structuur ten koste gaat van de positie van Schiphol en van de efficiency van KLM.

Zelfstandig

Volgens De Juniac blijft KLM echter zelfstandig opereren. Het merk KLM blijft intact en de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie houdt vast aan twee grote hubluchthavens, Parijs en Schiphol.

De nieuwe bestuursvoorzitter sluit uit dat de aanstaande centralisatie personele gevolgen zal hebben voor KLM, dat een van de grootste particuliere werkgevers is in Nederland, met ruim 30.000 werknemers. Bij KLM is volgens de krant onrust over banenverlies als gevolg van de aanstaande centralisatie.

De Juniac zegt dat er geen banen zullen verdwijnen door de nieuwe organisatiestructuur, los van de banen die verdwijnen door de huidige reorganisatie bij het bedrijf. Daardoor verdwijnt ongeveer 10 procent van het huidige personeelsbestand.

Vakbonden

Air France praat deze maand met de vakbonden over de verdere invulling van zijn kostenbesparingsprogramma. Dat zegt De Juniac in een interview met de Franse zakenkrant Les Echos.

Om de passagiersvluchten over korte tot middellange afstanden rendabel te krijgen, zijn meer maatregelen nodig dan tot dusver zijn genomen. Hetzelfde geldt voor de vrachtdivisie. Air France spreekt daar deze maand over met de vakbonden. Het onderhandelingsresultaat wordt in september gepresenteerd, aldus De Juniac.

5000 banen

Tot dusver is bekendgemaakt dat bij Air France zo'n 5000 banen komen te vervallen, vooralsnog op vrijwillige basis of via natuurlijk verloop. Verder zijn maatregelen genomen om de efficiëntie te verbeteren en is binnen Air France de nieuwe prijsvechter Hop opgetuigd.

Volgens De Juniac liggen alle opties op tafel om de aanvullende kostenbesparingen te vinden die nodig zijn om het bedrijf uit de rode cijfers te trekken. Mogelijk worden meer activiteiten overgeheveld naar de budgetonderdelen binnen de groep.

''Als Air France een route niet rendabel krijgt, is het beter die over te laten aan Transavia of Hop dan aan de concurrentie'', aldus de topman. ''Er is meer flexibiliteit nodig in de groep, die moet functioneren als één grote familie.''