De aanpassingen in de universele postdienst die maandag door minister Henk Kamp (Economische Zaken) werden aangekondigd leveren PostNL niet te veel voordeel op.

Dat meldde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag.

De universele postdienst stelt eisen aan de dienstverlening van PostNL. Door de aanhoudende krimp van de postmarkt zadelen die eisen PostNL echter op met hoge kosten, die de postbezorging steeds minder rendabel maken. Kamp kondigde in dat verband onder meer aan dat het postbedrijf het aantal postbussen en -vestigingen drastisch mag verminderen.

De ACM onderzocht het efffect hiervan op het rendement van PostNL. Volgens de wet mag het rendement op de universele postdienst niet hoger zijn dan 11,11 procent van de werkelijke kosten. PostNL heeft in de ogen van de toezichthouder ''voldoende aannemelijk'' gemaakt dat het rendement in de periode tot en met 2015 die grens niet zal overschrijden.

Vestigingen

PostNL mag het aantal brievenbussen terugbrengen van 19.000 naar 8700 en het aantal vestigingen van de post mag van 2500 dalen tot 1000. Dit kan het bedrijf een besparing opleveren van 27 miljoen euro.

Verder mag de postzegelprijs in 2014 hooguit 4 cent stijgen. Vorige week gaf PostNL aan dat de postzegels per 1 augustus 6 cent duurder worden. De prijsstijgingen kunnen PostNL ongeveer 45 miljoen euro extra opleveren.