Heineken heeft een joint venture gesloten met de lokale brouwer ABC (Alliance Brewery Company) om zijn bieren te gaan produceren en verkopen in Myanmar, het vroegere Birma. Dat maakte het bierbedrijf maandag bekend.

Heineken krijgt een belang van 57 procent in de gezamenlijke onderneming in het Aziatische land. Vlakbij de voormalige hoofdstad Yangon wordt voor circa 60 miljoen dollar een nieuwe brouwerij gebouwd, die naar verwachting voor eind 2014 in gebruik wordt genomen.

De Europese Commissie besloot vorige maand na ruim 2 decennia een einde te maken aan handelssancties tegen Myanmar. Alleen een wapenembargo bleef van kracht. Daarmee werd de weg vrijgemaakt voor Europese bedrijven om zaken te doen met het tot voor kort zeer gesloten land.

Topman Jean-François van Boxmeer sprak van een zeer interessante mogelijkheid voor Heineken om zijn aanwezigheid in groeimarkten te vergroten. Ook kan het bedrijf volgens hem een positieve bijdrage leveren aan de voortgang die Myanmar maakt bij zijn politieke en sociale hervormingen.

Kleine markt

Analist Richard Withagen van SNS Securiteis zegt dat Heineken hiermee in een kleine markt stapt die wel in ontwikkeling is. Het bierconcern investeert daarmee volgens Withagen vooral in de toekomst.

''Azië staat bij iedereen op de kaart', zei Withagen. Hij wees daarbij ook op de overname vorig jaar van de Singaporese brouwer APB door Heineken. Dat Myanmar nog lang geen stabiele democratie is, hoeft volgens hem geen probleem te zijn. ''Heineken is wel gewend te opereren in landen met een grillig politiek klimaat'', zei hij.

Lokale speler

Heineken slaat de handen ineen met een brouwer uit Myanmar zelf. Zo maakt het bierconcern volgens Withagen goed gebruik van de kennis van de markt die een lokale speler kan bieden. De totale investering door de joint venture van 60 miljoen dollar is volgens de analist ''te overzien''.

Het aandeel Heineken stond maandag om 10.41 uur 1 procent in de plus op 56,13 euro. Daarmee was het een van de sterkste stijgers in de 0,2 procent hogere AEX.