Nederlandse multinationals geven steeds meer geld uit aan lobbyactiviteiten in de Verenigde Staten. 

Dat blijkt uit een data-analyse door nieuwssite Sargasso en het ANP van cijfers van Open Secrets, het Amerikaanse Lobbyregister.

Vorig jaar staken Nederlandse bedrijven ruim 27 miljoen dollar (ruim 21 miljoen euro) in pogingen om een Amerikaans overheidsorgaan voor of tegen een beleidsplan te krijgen. Dat is een stuk meer dan in 2007; toen werd er ruim 15 miljoen dollar uitgegeven.

Shell

De stijging komt voornamelijk op het conto van Shell, Aegon en Philips. Die drie bedrijven spannen in 2012 dan ook de kroon als het aankomt op de som geld die in de lobby wordt gestoken. Shell gaat voorop met liefst 15,5 miljoen dollar aan lobbyuitgaven in dat jaar.

Shell heeft een aparte afdeling die zich bezighoudt met lobbyactiviteiten: Shell Government Affairs (GA). ''GA probeert de bedrijfsvoering van Shell te beschermen en praat met overheden om de belangen van het bedrijf te verdedigen’’, legt een woordvoerster uit.

Wetgeving

''Ontwikkelingen op het gebied van wetgeving en vergunningen kunnen onze bedrijfsvoering raken. Dat kan onze productie, onderzoek en vervoer aangaan, maar bijvoorbeeld ook de marketing of de belasting die werknemers moeten betalen.’’

Dat Shell meer is gaan uitgeven, komt doordat zij in 2007 hebben gekeken of zij hun belangen wel goed verdedigen. Sindsdien zijn er meer Shell-lobbyisten aangenomen en is de hoeveelheid werk dat GA verzet verdrievoudigd, laat het bedrijf weten.

Philips

Ook Philips, dat in 2007 nog ruim 4 ton uitgaf aan hun lobby en in 2012 liefst 2,5 miljoen dollar, wijt de stijging aan het feit dat er mee wetsvoorstellen werden gedaan die het bedrijf aangingen.

"Zoals bijvoorbeeld energie-efficientie (gelinkt aan de Licht-activiteiten) en gezondheidshervorming. Kortom, als wetgevingsactiviteiten toenemen zal dat zijn weerslag hebben in lobbyactiviteiten", laat een woordvoerder weten. Philips lobbyde overigens het vaakst tegen een wetsvoorstel voor ‘beter gebruik van gloeilampen’.

Aegon

Aegon heeft een andere reden voor de stijging van 1,7 naar 3 miljoen dollar: "De stijging komt vooral doordat mensen van Aegon met bestuursfuncties zijn gaan vervullen in organisaties die industriebreed lobbyen. Oftewel organisaties die de belangen behartigen niet alleen van Aegon, maar ook van andere mensen binnen de industrie. Het salaris van deze mensen van Aegon komt ook onder het kopje ‘lobby’ te staan", aldus een woordvoerder.