Garmin heeft zich met zijn nieuwe contract met Mercedes-Benz getoond als een echte uitdager van TomTom in de automobielsector. Dat stelde analist Martijn den Drijver van SNS Securities woensdag.

Garmin maakte dinsdag bekend navigatiesystemen te gaan leveren voor toekomstige modellen van Mercedes-Benz. Vorige maand meldde TomTom dat het zijn eigen verkeersinformatiedienst HD Traffic in 12 Europese landen gaat leveren aan de Duitse autofabrikant.

De concurrentie tussen beide bedrijven kan leiden tot prijsdruk in de strijd om nieuwe contracten, aldus de analist. Hij wijst erop dat Garmin nu actief is op twee van de belangrijkste markten voor TomTom op de lange termijn.

Volgens Den Drijver is er bovendien een gerede kans dat het Nederlandse navigatiebedrijf zich zal mengen op markten waar Garmin een belangrijke positie heeft, zoals op het gebied van sport, fitness en golf. Het bedrijf geeft daar mogelijk op een bijeenkomst op 17 april meer duidelijkheid over.

Het aandeel TomTom noteerde woensdag om 9.30 uur in een vlakke MidKap-index 0,6 procent hoger op 3,14 euro.