De Europese Unie moet de mogelijkheden voor Arabische luchtvaartmaatschappijen beperken zolang die bedrijven profiteren van voordelen die aan hun Europese concurrenten niet worden toegestaan.

Dat zegt de topman van Air France-KLM, Jean-Cyril Spinetta, in een zondag gepubliceerd gesprek met de Britse krant Financial Times.

Volgens Spinetta pleegt de Europese luchtvaartbranche ''zelfmoord'' als beperkingen voor concurrenten uit de Golfstaten worden opgeheven, zolang er geen gelijk speelveld tussen de bedrijven bestaat.

Volgens de Fransman betaalt een maatschappij als Etihad veel lagere tarieven op zijn thuisbasis in Dubai dan Air France in Parijs. Verder zouden de Arabische staatsmaatschappijen toegang hebben tot goedkoper krediet.

Harde opstelling

De EU kan de mogelijkheden voor de maatschappijen uit de Golf pas vergroten als zij openheid van zaken geven over deze voordelen, vindt Spinetta. Wordt de markt eerder opengesteld dan ''verdwijnt de Europese luchtvaart'', waarschuwt hij. Zijn harde opstelling is opvallend, mede omdat Air France-KLM vorig jaar nog een samenwerkingsverband sloot met Etihad.

Spinetta maakte onlangs bekend per 1 juli zijn functie bij de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie neer te leggen. In het interview benadrukt hij dat het verliesmakende bedrijf de zaken weer op de rails zal krijgen en vervolgens een rol zal spelen in de consolidatieslag in de internationale luchtvaartbranche. Daarbij zouden ook Amerikaanse bedrijven kunnen worden betrokken.

Een combinatie met Alitalia, dat al voor 25 procent eigendom is van Air France-KLM, ligt volgens de Fransman nog altijd voor de hand. Daarover worden dit jaar waarschijnlijk echter geen beslissingen genomen, aldus Spinetta.