Lufthansa onderzoekt de mogelijkheid om een nieuwe lowbudgettak op te richten voor vluchten naar Azië, om zo marktaandeel te behouden.

Dat liet financieel directeur Simone Menne van de Duitse luchtvaartmaatschappij dinsdag vanuit New York weten. Volgens haar is een dergelijke stap nodig om marktaandeel te behouden.

Lufthansa merkt dat steeds meer reisorganisaties hun reizigers via maatschappijen in de Golfregio naar Azië laten vliegen.

Emirates uit Dubai en Etihad Airways uit Abu Dhabi zijn daar de grote spelers. Vanuit hun thuisbases bieden zij tegen relatief lage prijzen vluchten aan naar verschillende bestemmingen in het Verre Oosten.

Niet rendabel

Mede door deze ontwikkeling was Lufthansa verleden jaar genoodzaakt om diensten naar het Hyderabad en Calcutta en India te schrappen omdat deze niet meer rendabel waren. Ook het volledig terugtrekken van de Aziatische markt zou een optie kunnen zijn volgens Menne.

Ook de grootste concurrent van Lufthansa, Air France-KLM, heeft de laatste jaren last van de opkomst van de maatschappijen in de Golfregio. Vorig jaar besloot de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij daarom de handen ineen te slaan met Etihad.

Een dergelijk samenwerkingsverband sluit ook Lufthansa niet uit. Met welke maatschappij dat dan zou moeten zijn werd niet geopperd.

De Aziatische markt is erg belangrijk voor vliegmaatschappijen, omdat het de grootste groeimarkt binnen de internationale luchtvaartwereld is. Naar verwachting stijgt het passagiersaantal tot 2016 jaarlijks met 6,7 procent.