Het Franse media- en telecomconcern Vivendi heeft vorig jaar aanzienlijk minder winst gemaakt dan in 2011. 

De toenemende opbrengsten uit games en muziek konden de dalende winstgevendheid van televisie en telecom niet compenseren.

Vivendi meldde woensdag een operationele winst (ebita) van 5,3 miljard euro over 2012. Dat is circa 10 procent minder dan een jaar eerder. Afschrijvingen lieten de nettowinst bijna volledig verdampen tot 164 miljoen euro. De omzet van het concern klom met bijna 1 procent tot 29 miljard euro.

Artiesten

Gamesproducent Activision, onder meer bekend van het succesvolle Call of Duty, leverde ruim 138 miljoen euro meer winst op dan in 2011. Ook platenmaatschappij Universal was, mede door de aankoop van EMI, rendabeler dan een jaar eerder. Hier profiteerde Vivendi onder meer van de successen van artiesten als Rihanna, Lana del Rey, Gotye en Justin Bieber.

De winst van het concern werd gedrukt door tegenvallende ontwikkelingen bij de betaaltelevisiezenders van Canal+ en telecombedrijf SFR.