LONDEN - De Britse uitgever Pearson gaat extra investeren in de educatieve uitgaven in de opkomende markten.

Daar liggen de meeste kansen op verdere groei, meldde de Britse onderneming die maandag de cijfers over 2012 publiceerde.

Pearson zag de omzet vorig jaar met 5 procent toenemen tot 6,1 miljard pond (bijna 7 miljard euro) en noteerde een stijging van de operationele winst met 1 procent tot 936 miljoen pond. Pearson is onder meer eigenaar van de krant Financial Times (FT) en uitgeverij Penguin.

De digitale en dienstverlenende takken van de uitgever droegen voor 50 procent bij aan de opbrengsten. Bij de traditionele titels was de digitale opmars goed te zien. De Financial Times Groep zag de omzet met 4 procent stijgen, waarbij het aantal abonnees op de krant toenam.

Digitaal

Voor het eerst waren er meer abonnees voor de digitale editie dan voor de papieren versie. Ook bij Penguin steeg de omzet met 1 procent, terwijl e-books nu 17 procent van de omzet uitmaakten.

Pearson wil dit jaar de educatieve tak reorganiseren en zich meer richten op de opkomende markten, waar een groeiende middenklasse en hogere consumentenuitgaven veel kansen bieden. Daarnaast voert de uitgever een herstructurering door bij Penguin, dat gaat fuseren met de vorig jaar aangekochte uitgever Random House.

Het bedrijf verwacht dat de operationele winst in 2013 ongeveer even hoog uitkomt als vorig jaar. De reorganisatie kost dit jaar naar verwachting ongeveer 150 miljoen pond (circa 171 miljoen euro). Vanaf 2014 moet de operatie jaarlijks voor 100 miljoen pond aan besparingen opleveren.