AMSTERDAM - Heineken kan een boekwinst van 1,5 miljard euro voor belastingen bijschrijven als gevolg van de overname van Asia Pacific Breweries (APB). 

Die wordt als buitengewone post verwerkt in de jaarcijfers over 2012, zo meldde het bierconcern vrijdag, dat ook een grondige shake up van het management aankondigde.

Heineken heeft 99,6 procent van de aandelen APB in handen. De verplichte uitkoopprocedure om de overgebleven stukken te verkrijgen, wordt naar verwachting op of rond 18 februari afgerond.

De bierbrouwer meldde verder dat APB in de 12 maanden tot en met juni 2012 een omzet van ruim 1,5 miljard euro behaalde, en een bedrijfsresultaat van 419 miljoen euro.

Heineken verwacht dat de overname al in het eerste jaar licht bijdraagt aan de winst per aandeel. Het bedrijf ziet synergievoordelen van 25 miljoen euro, verdeeld over 2013 en 2014.

Management

Heineken maakte vrijdag ook bekend het management om te schudden. De positie van chief commercial officer (coo) komt daardoor te vervallen. 

De huidige coo Alexis Nasard gaat de West-Europese activiteiten leiden en wordt tevens chief marketing officer.

Didier Debrosse, die nu nog regiodirecteur West-Europa is, krijgt de leiding over Heineken Brazilië. Hij maakt niet langer deel uit van het executive committee, de managementlaag net onder de tweekoppige raad van bestuur.

Jan Derck van Kamerbeek blijft regiodirecteur voor Centraal- en Oost-Europa en krijgt er de functie van chief sales officer bij. De huidige manager van Heineken in het Verenigd Koninkrijk, Stefan Orlowski, volgt John Nicolson op als regiodirecteur Amerika wanneer die in juli stopt.

Topman Roland Pirmez van het pas overgenomen Asia Pacific Breweries (APB) wordt tevens regiodirecteur Azië en Oceanië.

Theo de Rond, die die functie nu bekleedt, keert in juni terug naar Amsterdam en wordt verantwoordelijk voor partnerschappen die Heineken heeft met andere brouwers. Ook hij maakt dan niet langer deel uit van het executive commitee.