BIEL - De Zwitserse horlogemaker Swatch Group heeft in 2012 bijna een kwart meer winst gemaakt dan een jaar eerder. 

Het bedrijf wist overal ter wereld meer horloges te verkopen en profiteerde daarbij onder meer van Aziatische toeristen die tijdens hun reis door Europa dure horloges kopen. Dat bleek uit cijfers die de grootste horlogefabrikant van Zwitserland maandag naar buiten bracht.

Swatch rapporteerde een winst van 1,6 miljard franc (zo'n 1,3 miljard euro). De omzet, die het concern eerder al op voorlopige basis bekendmaakte, steeg naar 8,1 miljard franc.

Bij de divisie die horloges en sieraden maakt (goed voor 90 procent van de totale omzet) ging de verkoop flink omhoog. Het bedrijf liet daarnaast weten dat de verkopen in het begin van het nieuwe jaar wijzen op een goede start van 2013.

Veel toeristen uit China en andere Aziatische landen kopen dure horloges in Europa, om zo hoge belastingen in eigen land te omzeilen. Swatch is naast de fabrikant van de gelijknamige horloges ook bekend van exclusieve uurwerken zoals Breguet, Blancpain en Omega.