STOCKHOLM - De Zweedse witgoedfabrikant Electrolux, bekend van merken als AEG, Frigidaire en Zanussi, is in het vierde kwartaal van 2012 op een hogere winst uitgekomen dan een jaar eerder.

Dit met dank aan een aantrekkende vraag in Noord-Amerika en groei in opkomende markten in Zuid-Amerika. Dat maakte de op een na grootste witgoedfabrikant ter wereld vrijdag bekend.

De nettowinst steeg met 32 procent tot 291 miljoen Zweedse kronen (33,7 miljoen euro). Dat is wel minder dan analisten hadden verwacht. Zij rekenden gemiddeld op 368 miljoen kronen. De omzet klom met 2,9 procent naar 29,2 miljard kronen.

Witgoed

De verkoop in Noord- en Zuid-Amerika is goed voor 50 procent van de totale omzet van het bedrijf. Die markten bieden tegenwicht aan de zwakkere vraag naar witgoed in Europa.

Verder is Electrolux bezig met kostenbesparingen door fabrieken af te slanken of te sluiten en productie over te brengen naar lagelonenlanden.