Flinke winstdaling Sligro

VEGHEL - Supermarkt- en groothandelsbedrijf Sligro heeft de winst het afgelopen jaar zien dalen.

De onderneming heeft te lijden onder de moeilijke economische omstandigheden en een zwak consumentenvertrouwen. Daarin wordt de komende tijd geen verandering verwacht, meldde Sligro op donderdag.

De nettowinst kwam over heel 2012 uit op 69,5 miljoen euro. Dat is ruim 11 procent lager dan in 2011, maar hoger dan de 65 miljoen die het bedrijf eerder zelf had voorspeld. Het bedrijfsresultaat (ebita) bedroeg 90 miljoen euro, een daling van bijna 15 procent.

Foodservice

In de tak Foodservice, de groothandelsactiviteiten, daalde de operationele winst met 12 miljoen tot 86 miljoen. Bij Foodretail,de supermarkten, was de krimp nog aanzienlijke sterker met een daling van 3 miljoen tot 4 miljoen euro. De afname is wel volledig het gevolg van de ontwikkelingen in de eerste helft van 2012.

In de laatste 6 maanden liet het bedrijfsresultaat van Foodretail juist een verbetering zien. Sligro maakte al eerder in januari bekend dat de omzet over 2012 met bijna 2 procent was gestegen tot 2,5 miljard euro.

Personeel

Financieel topman Huub van Rozendaal zegt dat Sligro niet van plan is om in het personeelsbestand te snijden om de kosten te drukken. ''Wij zijn in de loop van het jaar nog veel sterker aan de omzet gaan trekken en scherper gaan opereren.

Dit leidt tot veel extra daadkracht en energie. Een positieve benadering is beter dan en negatieve en het personeelsbestand blijft voorlopig gelijk''. Sligro zei te verwachten dat in de foodretailmarkt de volumes in het lopende jaar hooguit stabiel zullen zijn. In de foodservice zullen de volumes en omzetten afnemen, aldus het bedrijf. Dat was in de afgelopen jaren ook het geval. Het bedrijf denkt in beide segmenten wel beter te kunnen presteren dan de markt, hoewel het felle concurrentie verwacht.

Toekomstplannen

Sligro heeft grootse plannen voor zijn Emté-supermarkten. Het bedrijf ziet de komende jaren ruimte voor rendementsverbetering. De omzet per vierkante meter is bij veel van de 130 winkels lager dan bij de concurrentie en de kosten zijn hoger.


Sligro gaat werken aan de naamsbekendheid, het prijsimago en de kosten. Het aantal loyale klanten kan ook omhoog, maar de plannen om dit te verbeteren zijn nog vaag. De onderneming wil in de komende drie jaar de winstmarge verhogen van 1,4 procent nu naar 2,5 tot 3 procent. Volgens topman Koen Slippens gaat het om ,,pittige maar realistische doelen''. Het aantal supermarkten gaat niet omhoog.

Van Oers

Bij de groothandelsactiviteiten, de tak Foodservice, zoekt Sligro actief naar overnamemogelijkheden. ,,Wij jagen ons suf en zijn er klaar voor'', aldus Slippens. Maar ondanks de moeilijke economie en de overname vorig jaar van de groothandelsactiviteiten van Van Oers heeft de grootste groothandelspartij van Nederland de echte consolidatieslag nog niet kunnen maken.


De overname zal volgens de groothandel in de eerste helft van 2013 nog een drukkend effect hebben op het resultaat. Dat is het gevolg van de kosten die voor de integratie worden gemaakt.

Verwacht wordt dat het effect hoogstens 1 á 2 miljoen euro zal zijn. Vanaf 2014 zal Van Oers naar verwachting bijdragen aan de winst.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie