AMSTERDAM - Ahold gaat de komende tijd een flinke slag slaan op internet. Albert Heijn gaat het aantal afhaallocaties, waar klanten hun online bestelde artikelen kunnen ophalen, fors uitbreiden.

Hierdoor zal de omzetgroei van de supermarktketen op den duur van de huidige 2 naar 5 procent stijgen, schrijft Rabobank donderdag in een rapport over Ahold.

Internet biedt het concern veel nieuwe groeimogelijkheden. Albert Heijn kan een groter assortiment aanbieden, nieuwe klanten vinden en bestaande klanten beter binden. Ook krijgt de supermarkt meer kansen om nieuwe onlinemarkten aan te boren, zoals Duitsland en België.

Het komende jaar opent Albert Heijn 15 tot 20 nieuwe afhaallocaties in Nederland, aldus Rabobank. De groei online zal wel wat van de omzet in bestaande winkels afsnoepen, maar dat zal deels worden opgevangen doordat Albert Heijn bijvoorbeeld ook klanten zal krijgen in regio's waar het concern nu nog slecht vertegenwoordigd is.

2016

De bank denkt dat de verkoop van levensmiddelen via internet in 2016 4 procent van de markt uitmaakt. Dat betekent dat online 30 tot 45 procent van de marktgroei uitmaakt. De groei van Albert Heijn online gaat ten koste van andere supermarktketens. De onderneming loopt 2 tot 3 jaar voor op concurrenten, aldus de bank.

Ahold presenteert op 17 januari de omzetcijfers over 2012.

Het aandeel noteerde donderdag rond 9.35 uur 0,3 procent hoger op 10,40 euro.