LAS VEGAS - Samsung verwacht de verkoop van huishoudelijke apparaten, zoals koelkasten en wasmachines, de komende 3 jaar met de helft op te voeren.

Dat maakte het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf, dat vooral bekend is om zijn smartphones, tablets en televisies, maandag bekend.

Marketingdirecteur Younghoon Eom van Samsung zei voorafgaand aan de elektronicabeurs CES in Las Vegas dat de jaarlijkse omzet uit witgoed in 2015 zo'n 18 miljard dollar moet bedragen. Nu is dat nog 12 miljard dollar. Samsung wil dat bereiken door in te zetten op duurdere en luxere modellen.

Slimme aparaten

Het technologiebedrijf maakte volgens Eom steeds meer 'slimme' apparaten, die draadloos met elkaar kunnen communiceren. Zo zou het mogelijk kunnen worden om via de televisie in de gaten te houden wanneer de wasmachine klaar is met een wasprogramma, of de koelkast op internet naar recepten te laten zoeken.

Door bestaande apparaten te vernieuwen en verbeteren, hoopt Samsung te groeien in het duurdere marktsegment. Dat moet niet alleen resulteren in meer omzet, maar ook in een hogere operationele marge. Het bedrijf wil die in 2015 hebben opgeschroefd tot minstens 5 procent.