MÜNCHEN - De Duitse multinationals BMW en Adidas hebben opnieuw een prima jaar achter de rug. De bedrijven gaven donderdag allebei aan hun eigen verkooprecords scherper te hebben gesteld.

Adidas-topman Herbert Hainer gaf aan dat de omzet van de fabrikant van sportartikelen dit jaar het recordniveau van 14,5 miljard euro bereikt. Volgend jaar verwacht hij een nog hogere omzet te bewerkstelligen.

BMW verkocht volgens financieel directeur Friedrich Eichiner dit jaar 1,8 miljoen auto's. Daarmee voldeed de autoproductent volgens hem aan de belofte om een nieuw verkooprecord te vestigen. Eichiner zei in november al dat het record eraan zat te komen. De fabrikant van luxe auto's wist in die maand bijna 20 procent meer auto's te verkopen dan in november 2011.

Audi

Verder werd donderdag bekend dat Audi de komende jaren miljarden investeert in een poging zijn grote concurrent BMW in te halen.

Audi steekt tot en met 2016 ongeveer 13 miljard euro in de ontwikkeling van nieuwe modellen en technologieën. Samen met een uitbreiding van fabrieken in Mexico, Hongarije en China moeten die investeringen ervoor zorgen dat er jaarlijks ongeveer 2 miljoen Audi's worden verkocht en dat BMW van de troon wordt gestoten als marktleider op het gebied van luxe auto's.

Het streven van Audi hangt samen met de wens van moederbedrijf Volkswagen om in 2018 de grootste autoproducent ter wereld te worden. In de komende 3 jaar wordt ongeveer 50 miljard euro in de diverse autobedrijven van VW geïnvesteerd om dat doel te halen.