
Wessanen ziet voorlopig af van verkoop ABC
Volgens de onderneming weerspiegelen de biedingen die tot nu toe zijn binnengekomen, niet de 'fundamentele waarde' van ABC.
Afgelopen juni meldde Wessanen het verkoopproces van ABC, voluit American Beverage Corporation, te zijn ingegaan. Dat proces zou nog dit jaar worden afgerond. Analisten gingen er van uit dat de tak die de afgelopen jaren een sterke groei en winstgevendheid heeft laten zien, ruim 100 miljoen euro zou opleveren.
Volgens Wessanen zijn potentiële bieders afgeschrikt door het relatief recente succes van ABC. De drankenfabrikant heeft de afgelopen tijd vooral succes met reeds gemixte cocktaildrankjes, met of zonder alcohol.
Wijs besluit
Wessanen heeft een ''wijs besluit'' genomen met het uitstel van de verkoop van drankentak ABC. Volgens analist Marco Gulpers van ABN Amro hoefde Wessanen ABC niet 'weg te geven'. ''Blijkbaar waren er wel partijen geïnteresseerd, maar niet voor de juiste prijs''.
Omdat ABC een heel goede cashflow genereert, is het ook niet erg als het onderdeel voorlopig deel blijft uitmaken van het concern, vindt Gulpers. De markt, geeft de analist toe, zal wellicht wel wat teleurgesteld reageren.