FRANKFURT - De grote Nederlandse banken groeien als kool op de Duitse markt. ING, ABN Amro en Rabobank krijgen er ''dagelijks honderden klanten bij'', meldde de krant Financial Times Deutschland vrijdag.

ING opereert al sinds het einde van de jaren negentig op de Duitse markt en heeft inmiddels 7,6 miljoen klanten onder haar hoede. De Duitse tak van ING, ING-Diba, boekte in het eerste half jaar een winst van 245 miljoen euro, aldus de krant.

''Wij profiteren niet alleen van onze scherpe rentetarieven, maar ook van het vertrouwen van onze klanten'', aldus een woordvoerster van ING.

ABN Amro is onder de naam MoneYou circa een jaar actief in Duitsland en heeft inmiddels ruim 100.000 klanten aan zich gebonden. Rabobank (RaboDirect) heeft meer dan 50.000 klanten in nog geen half jaar weten te strikken.

Onlinebankieren

''De Duitse markt heeft een enorm potentieel'', zegt een woordvoerder van RaboDirect. De nieuwkomers opereren vooral als online-dienstverlener. Het onlinebankieren staat in Duitsland nog relatief in de kinderschoenen en er zijn nog veel klanten te winnen.

De kosten van het opzetten van een online bank zijn daarentegen overzichtelijk. Zo opereert MoneYou voornamelijk vanuit Nederland en heeft RaboDirect een team van 40 man in Frankfurt.