PHILADELPHIA - Ahold, het moederconcern van supermarktketen Albert Heijn, gaat extra besparen op reclame en de inkoop.

Dat maakte Ahold woensdagavond bekend tijdens een bijeenkomst in de Verenigde Staten, waar de onderneming meer dan de helft van haar omzet vandaan haalt.

Ahold wil zijn kostenbesparingen flink opschroeven. In plaats van de eerder aangekondigde 350 miljoen euro wil het supermarktconcern nu 600 miljoen euro besparen.

Minder promotie

Hoe Ahold de besparingen precies gaat invullen, is nog niet bekend. Duidelijk is dat er minder promotionele activiteiten komen en dat de leveranciers van de supermarkten mogelijk verdere concessies zullen moeten doen.

Het geld dat dit oplevert, wil Ahold gebruiken voor verdere groei. Het concern zet verder in op de onlinemarkt en wil klanten steeds meer de mogelijkheid bieden hun boodschappen op verschillende manieren te verkrijgen.

Ophaalpunten

In de VS en in Nederland is Ahold al begonnen met het opzetten van ophaalpunten waar klanten hun op internet bestelde producten kunnen oppikken. In Nederland biedt de onderneming nu ook de mogelijkheid om op bol.com bestelde artikelen in een AH-winkel op te halen.

In 2013 wil Ahold ook de meeste van de 82 overgenomen Jumbo/C1000 winkels hebben omgebouwd tot een Albert Heijn. Daarnaast wordt volgend jaar ook het aantal winkels in België fors verder uitgebreid. Het concern wil in 2016 50 supermarkten bij de zuiderburen exploiteren.