AMSTERDAM - Ahold heeft in het derde kwartaal onder moeilijke economische omstandigheden de omzet weten te verhogen. Maar de winst stond onder druk, zo maakte het supermarktconcern donderdag voorbeurs bekend.

Ahold liet weten aanhoudend moeilijke marktomstandigheden te verwachten. Ook houdt de onderneming de stijgende voedselprijzen scherp in de gaten, vooral in de Verenigde Staten.

De omzet kwam uit op 7,6 miljard euro, een stijging van 3,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en vrijwel gelijk aan de verwachting van analisten. Operationeel schreef het concern een winst van 289 miljoen, een daling van 3,7 procent. Hier hadden analisten een hoger resultaat verwacht.

De nettowinst daalde met 45,9 procent tot 139 miljoen euro. Dochterbedrijf ICA in Scandinavië moest na een uitspraak van de rechter in hoger beroep een belastingvordering van 90 miljoen euro betalen. Vorig jaar werd het nettoresultaat juist gestuwd door een belastingbate.

Grote markten

Topman Dick Boer liet weten dat Ahold op zijn grote markten marktaandeel heeft gewonnen. Dat geldt ook voor Albert Heijn. In Nederland steeg de omzet met 8,1 procent naar 2,5 miljard euro.

Die stijging werd geholpen doordat de omzet van het eerder overgenomen bol.com voor het eerst volledig in het kwartaal was opgenomen. Ook zijn in de afgelopen maanden 14 van de 82 overgenomen supermarkten van Jumbo omgebouwd tot Albert Heijn.

De operationele winstmarge daalde echter, onder meer door de kosten van investeringen, promotionele activiteiten en integratiekosten van Jumbo.

In de VS was er sprake van een omzetgroei van 1,9 procent, voornamelijk gedreven door overnames. De winstmarge daalde licht.