AMSTERDAM - Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV gaat meewerken aan een belangrijke ov-terminal in het Turkse Istanbul. “Turkije is een fantastische groeimarkt.”

Afgelopen woensdag ondertekenden Royal HaskoningDHV en het gerenommeerde Turkse architectenbureau Hakan Kiran een intentieverklaring om samen te werken bij de bouw van de futuristische Kabatas Seagull OV-terminal, een station waar verschillende tram- en metrolijnenlijnen en veerdiensten samenkomen en waar ook nog een flinke autotunnel onder door gaat.

De ondertekening vond plaats onder toeziend oog van onder meer premier Mark Rutte, die het heuglijke moment had ingelast in zijn handelsmissie in Turkije.

Voor HaskoningDHV betekent de samenwerking een klus van “ongeveer 0,5 tot 1,5 miljoen euro”, zegt Roy van Eijsden, directeur Turkije van Royal HaskoningDHV, aan de telefoon in Turkije.

“We hadden liever meteen een echt contract getekend in plaats van eerst een intentieverklaring, maar daarvoor kwam het bezoek van premier Rutte net even te vroeg. Het ontwerp van de terminal is namelijk nog niet helemaal af.” Van Eijsden verwacht echter binnen enkele weken het definitieve contract te kunnen tekenen.

De geotechnische expertise van Royal HaskoningDHV komt bij dit project goed van pas. “De terminal wordt gebouwd aan de rand van de zeearm Bosporus. Kort gezegd adviseren wij hoe het bouwwerk blijft staan en niet het water in glijdt of instort bij een aardbeving.” Ook zal HaskoningDHV de verschillende toekomstige verkeersstromen zowel op het land als op het water in kaart brengen en zo goed mogelijk ruimtelijk inpassen.

Ook bij de aanleg van de nieuwe metro-brug over de Bosporus, die gebouwd wordt tussen de bestaande Galatabrug en de Ataturkbrug, is Royal HaskoningDHV betrokken geweest. Net als bij de metrotunnel die het Aziatische en het Europese metrosysteem van Istanbul moet gaan verbinden. “Istanbul is echt de economische motor van Turkije”, zegt Van Eijsden.

Groeimarkt

“Van een afstandje is Turkije een fantastische groeimarkt”, legt Van Eijsden uit. “Als je van dichterbij kijkt zie je veel verschillen binnen het gigantisch grote Turkije. Istanbul is de economische motor, hoofdstad Ankara de plek van de overheid en het oosten loopt wat achter.

Er zijn daar ook wat meer problemen die samenhangen met de onrust in het Midden-Oosten. Al hebben we ook daar klussen. Met een gasexploratieproject van Shell bijvoorbeeld, waar we onder meer betrokken zijn bij de milieu-impactanalyses.”

HaskoningDHV is al 20 jaar actief in Turkije, maar gaf zijn aanwezigheid in het land een boost door de overname eerder dit jaar van het Turkse ELC Group, een geotechnisch en milieutechnisch adviesbureau met ruim 50 medewerkers.

Van Eijsden: “We hebben nu kantoren in Istanbul en Ankara.” Er is nog genoeg te doen in het grote land. “De Turken hebben echt geen Hollanders nodig bij alles wat ze bouwen. Maar wij hebben wel veel specifieke expertise. We kunnen helpen waar nodig.”