AMSTERDAM - Carlsberg wint marktaandeel in zowel Rusland als op de krimpende West-Europese biermarkt.

Dit komt naar voren uit de derdekwartaalcijfers van de Deense bierbrouwer. Bestuursvoorzitter Jørgen Buhl Rasmussen stelt dat de cijfers in lijn zijn met de verwachtingen.

Rasmussen benadrukt de stijging van het marktaandeel in Rusland, dankzij het leidende biermerk Baltika, naar 38,9 procent. Dat is een stijging van ongeveer een procentpunt vergeleken met het tweede kwartaal van 2012 en het derde kwartaal van 2011.

Volumegroei

Carlsberg zei in de eerste negen maanden van het boekjaar op de met 2 tot 3 procent krimpende West-Europese markt autonome volumegroei van 1 procent te hebben geboekt. Biervolumes van de groep waren over de eerste negen maanden vlak.

Over de eerste negen maanden steeg de omzet op autonome basis met 2 procent naar 51,3 miljard Deense kroon. De nettowinst kwam 28 procent hoger uit op 5,4 miljard Deense kroon. Carlsberg handhaafde de outlook voor 2012.