AMSTERDAM - Na bijna dertig jaar stapt het Japanse automerk Suzuki uit de Amerikaanse automarkt. Het bedrijf kampt in de Verenigde Staten met een flinke schuld en heeft in Californië uitstel van betaling aangevraagd, zo meldt Bloomberg.

Waar Toyota en Honda er wel in slagen succesvol te zijn in de Verenigde Staten heeft Suzuki, dat in 1985 toetrad tot de markt, de Amerikaanse consument niet kunnen overtuigen. De autofabrikant zag zijn verkoop dalen, terwijl de autoverkoop in de Verenigde Staten als geheel juist steeg.

Tot op heden daalde de autoverkoop van Suzuki in de Verenigde staten dit jaar met bijna 5 procent tot 21.188 auto's. Hiermee heeft het slechts een marktaandeel van 0,2 procent. Ter vergelijking: Toyota heeft een marktaandeel van 14,4 procent.

Schuld

Suzuki kampt in de Verenigde Staten met een schuld van 346 miljoen dollar. Het bedrijf zal nog wel motorfietsen, terreinwagens en motors voor boten blijven verkopen in de VS.

Suzuki wil zich nu meer gaan focussen op de positie van marktleider in India, waar het steeds meer concurrentie ondervindt van het Zuid-Koreaanse Hyundai.