DEN HAAG - De krimpende postmarkt, de moeizame reorganisatie en de dalende beurskoers van TNT Express hebben PostNL afgelopen kwartaal met een verlies opgezadeld.

Dat meldde het postbedrijf maandag.

PostNL leed afgelopen kwartaal een operationeel verlies van 128 miljoen euro, door 188 miljoen euro aan eenmalige kosten. Die bestonden uit de dalende waarde van het pakket aandelen TNT Express dat het postbedrijf bezit en kosten voor de opgeschorte reorganisatie. Die kostte PostNL vorig kwartaal 5 miljoen euro.

Het doorvoeren van het merk PostNL, dat vorig jaar na de afsplitsing van TNT werd ingevoerd, kostte 3 miljoen euro. De rest van de eenmalige kosten kwam door de afwaardering op TNT Express.

Postmarkt

De Nederlandse postmarkt kromp vorig kwartaal met ruim 10 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Door groei op buitenlandse markten en van het vervoer van pakjes klom de totale omzet van het bedrijf met ruim 3 procent tot iets meer dan 1 miljard euro.

PostNL schortte in april dit jaar de voorgenomen reorganisatie van het bedrijf op, omdat de nieuwe werkwijze ten koste ging van de kwaliteit van de bezorging. Het bedrijf test momenteel nieuwe manieren om de krimpende postmarkt te lijf te gaan en verwacht daarover zoals eerder gemeld bij de volgende kwartaalcijfers meer duidelijkheid te kunnen geven.

Daling

Het postverkeer in Nederland daalt dit jaar volgens PostNL met 8 tot 10 procent. Het bedrijf hield vast aan zijn eerdere winstprognose voor dit jaar. Dat betekent dat wordt gerekend op een onderliggend cash operationeel resultaat van 110 tot 160 miljoen euro, waarbij de kans groot is dat het uiteindelijke resultaat in de onderste helft van die bandbreedte uitkomt.

Afgelopen kwartaal daalde het vergelijkbare resultaat met 17 miljoen euro tot 4 miljoen euro.

Bezorging

De postbezorging zal begin volgend jaar weer op het oude niveau zijn. Het bedrijf verwacht wel nog een moeilijke periode rond de kerstdagen, wanneer er altijd veel poststukken worden verzonden.

Afgelopen jaar waren er veel problemen met de postbezorging. Na klachten hierover werd een reorganisatie stopgezet. In februari maakt het bedrijf bekend hoe het daarmee verder gaat, zei een woordvoerder maandag.