'Heineken-concern zet zwaar in op Sol-bier'

AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken heeft hoge verwachtingen van het Mexicaanse biermerk Sol. Dat zegt Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer in een vraaggesprek met het Financieele Dagblad (FD), dat donderdag wordt gepubliceerd.

''Dat zullen we positioneren als een premium wereldmerk naast Heineken'', aldus de bestuurder.

Heineken verwierf Sol 2 jaar geleden na de overname van de bieractiviteiten van het Mexicaanse Femsa. In het Midden-Amerikaanse land is het merk de grote concurrent van Corona Extra, het meest verkochte importbier in de VS.

Van Boxmeer geeft tegen de krant aan dat Sol meer potentie heeft als wereldmerk dan bijvoorbeeld Amstel, al is het alleen al omdat dit laatste merk gevoelsmatig veel dichter bij Heineken ligt.

Amstel

In het buitenland is het onderscheid tussen Heineken en Amstel niet eenvoudig te maken. Beide pilsen zijn afkomstig uit Amsterdam en ontlopen elkaar qua smaakbeleving niet veel.

Van Boxmeer: ''Voor ons is het makkelijk om Sol neer te zetten als een wereldmerk naast Heineken. Sol krijgt daarom meer aandacht dan Amstel. Dat neemt niet weg dat Amstel een stevige positie heeft opgebouwd in de wereld. Zo verkoopt het heel goed in Zuid-Afrika, Griekenland, Rusland. Maar ook in Jordanië is Amstel het leidende biermerk.''

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Portemonnee

Portemonnee
NU.nl zet de belangrijkste wijzigingen voor je portemonnee op een rij.

NUwerk

Tip de redactie