Beurswijsheid ‘Sell in May’ klopt

AMSTERDAM – De gevleugelde beursspreuk ‘Sell in may and go away’ om vervolgens in september weer in te stappen, berust op waarheid.

Dat hebben de wetenschappers Ben Jacobsen en Cherry Zhang van de Nieuw-Zeelandse universiteit Massey aangetoond in hun recente onderzoek ‘The Halloween Indicator: Everywhere and All the Time’. In het Engels luidt de regel namelijk: ‘Koop met Halloween, verkoop in mei’.

Jacobsen en Zhang onderzochten maar liefst 108 nationale aandelenmarkten en aandelen blijken beter te presteren in de periode tussen Halloween en mei dan tussen mei en Halloween.

Opbrengst

Aandelen leveren in de periode van 31 oktober tot en met 30 april gemiddeld 4,52 procent meer op dan gedurende de rest van het jaar. Een ‘Sell in May’- strategie verslaat de markt in meer dan 80 procent van de tijd, gemeten over een periode van vijf jaar.

Het ‘Halloween-effect’ blijkt in 81 van de 108 onderzochte landen aanwezig te zijn. Alleen in Nepal en Bangladesh was precies het omgekeerde het geval.

De variatie tussen landen is overigens groot. In ontwikkelde en opkomende markten is het effect sterker dan in nieuwe markten. Geografisch gezien is het principe duidelijker zichtbaar in landen in Europa, Noord-Amerika en Azië.

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie