'Crisis biedt Unilever kansen'

ROTTERDAM - De economische crisis heeft niet alleen nadelen, maar biedt een bedrijf als Unilever ook kansen. 

Dat zegt Jan Zijderveld, topman van Unilever Europa, zaterdag in het AD. ''Mensen gaan minder uit eten, maar veroorloven zich juist daarom onze Ben & Jerry's ijsjes. Of ze gaan minder naar de kapper, maar kopen wel onze luxe haarverzorgingsproducten."

Unilever speelt daar op in door zijn merken slim in te zetten. Aan de ene kant is er flinke groei in de verkoop van de duurdere merken, tegelijk zet het voedings- en wasmiddelenconcern ook producten in de markt voor mensen met weinig geld.

Toch is marktaandeel winnen in Europa nog niet zo eenvoudig, legt Zijderveld uit. Loonkosten, sociale zekerheid en de zorg zijn hier in zijn ogen te duur. Daarom zou de Europese economie dezelfde dynamiek en snelheid moeten krijgen die Azië nu heeft.

''Hier gaat 50 procent van ons inkomen naar de overheid. In Singapore is dat 20 procent, terwijl de voorzieningen daar ook uitstekend zijn."

Flexibeler

Zijderveld vindt dat de arbeidsmarkt flexibeler moet worden dat de overheid moet bezuinigen in plaats van de lasten te verzwaren. De btw-verhoging van 19 naar 21 procent, die 1 oktober is ingegaan, noemt hij ''niet verstandig".

De verhoging zal ertoe leiden dat er veel minder wordt verkocht, verwacht Zijderveld. ''Dat biedt geen structurele oplossing."

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Cryptomunten

Cryptomunten
Handleiding: Zo beleg je in bitcoins en andere virtuele munten.

Beleggen

Beleggen
Is beleggen voor iedereen geschikt en waar moet je aan denken als je ermee wil beginnen?

NUwerk

NUlokaal adverteren

Tip de redactie