AMSTERDAM – Innovaties, kostenbesparing en productiviteitsverhogingen moeten volumedaling bij Heineken de komende jaren compenseren.

Dat zegt Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer in de Belgische krant De Tijd, meldt het FD zaterdag.

Als voorbeeld van zo’n ‘innovatie’, noemt Van Boxmeer het drankje Desperados; bier met wat tequila-aroma. Door dat extra ingrediënt kan de prijs omhoog.

Besparingen werken ook goed op het verdienmodel, maar, zo laat Van Boxmeer weten, “Je kan jezelf niet naar grootsheid besparen”.

Ondanks de dalende volumes “wisten wij in West-Europa de afgelopen vijf jaar onze winst jaar in jaar uit met zo’n 7 procent te doen groeien”, aldus Van Boxmeer.

Het concern heeft last van de grote aantallen babyboomers, die nu wat ouder zijn en dus minder drinken. Van Boxmeer verwacht echter dat de markt in de komende tien jaar stabiliseert, als de generatie na de babyboomgeneratie zijn piekconsumptie bereikt.