AMSTERDAM - De overname van drankenconcern Asia Pacific Breweries (APB) door Heineken is vrijdag goedgekeurd door de aandeelhouders van Fraser & Neave. De acquisitie biedt de bierbrouwer veel ruimte voor versterking in met name de opkomende Aziatische markten.

De overname is voor Heineken in financieel en geografisch opzicht een versterking in opkomende markten. Samen met de omzet van APB zou de omzet van Heineken in 2011, in een hypothetisch geval, al 8 procent hoger zijn geweest. De winst zou 9 tot 10 procent hoger zijn geweest.

Heineken betaalt in totaal 3,5 miljard euro voor het belang van F&N in APB. Op dit moment heeft de Nederlandse brouwer nog 55,6 procent van APB in handen. Na de transactie zal Heineken voor 95,3 procent eigenaar van de drankenproducent zijn.

Daarna zal de brouwer een bod uitbrengen op de resterende aandelen. De overname van het aandeel van F&N moet overigens nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten van Singapore en Nieuw-Zeeland.

De volledige overname van APB wil Heineken financieren door middel van een betaling in cash van 1 miljard euro, een reeds bestaande kredietfaciliteit van 2 miljard euro en een nieuw overbruggingskrediet van circa 2,5 miljard euro.

Groeimarkt Azië

Het Singaporese APB is de brouwer van onder meer het in Azië populaire Tiger-bier en heeft een sterke positie in Zuid-Oost Azië en China. Het hogere 'premium'-segment bier, waar Heineken onder valt, maakt in Zuidoost-Azië en China jaarlijks een groei door van 8 tot 12 procent.

Tiger groeide de afgelopen jaren gemiddeld met 5 tot 6 procent. ''We hebben nu een ideale positie om onze aanwezigheid in de regio uit te bouwen en op de lange termijn financiële en strategische waarde te creëren voor onze aandeelhouders'', aldus Van Boxmeer.

Heineken denkt niet alleen zijn bestaande merken in Azië te kunnen laten groeien, maar wil de Aziatiche bieren, zoals Tiger-bier, ook in andere regio's introduceren. In Europa is voldoende interesse in exotische bieren, denkt Van Boxmeer.

Schulpositie

Verdere overnames lijken nu niet de allerhoogste prioriteit van Heineken te hebben. Van Boxmeer liet weten dat ''de focus nu ligt bij het aflossen van schulden en een succes maken van de overname van APB''.

Analisten merkten vrijdag al op dat de schuldpositie van Heineken door de overname zal verslechteren. De acquisitie wordt in de markt wel gezien als de ''perfecte strategische stap''.

Met de volledige overname van APB neemt Heineken afscheid van Fraser & Neave, het conglomeraat waarmee Heineken al tientallen jaren samenwerkt. APB werd in 1931 onder de naam Malayan Breweries opgericht als een samenwerkingsverband tussen F&N en Heineken.