STOCKHOLM - De Zweedse kledingwinkelketen Hennes & Mauritz (H&M) voelt de gevolgen van de schuldencrisis in Europa. Klanten hebben minder geld om uit te geven.

Bovendien maakt de dalende koers van de euro de Zweedse kroon relatief duur. Daardoor stegen omzet en winst in het derde kwartaal minder hard, maakte het bedrijf donderdag bekend.

H&M zag de omzet stijgen tot 28,8 miljard Zweedse kronen (zo'n 3,4 miljard euro). Dat is 7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst steeg met 1 procent naar ruim 3,6 miljard kronen.

Warme zomer

Ook de warme zomer speelde het bedrijf parten. Door de hitte in augustus namen mensen niet de moeite de kledingwinkels binnen te stappen.

In Nederland boekte H&M een omzet bijna 1,5 miljard kronen, omgerekend 173 miljoen euro. Dat betekent een daling in euro's van 5 procent. H&M heeft 122 winkels in Nederland.

Volgens topman Karl-Johan Persson wist H&M wel weer marktaandeel te winnen. Het concern gaat de uitbreiding van zijn winkelnetwerk daarnaast versnellen. Waar H&M eerder aangaf dit jaar 275 winkels te willen openen, mikt het nu op 300. De opening van een online winkelplatform in de Verenigde Staten wordt echter uitgesteld tot de zomer van 2013.

Persson kondigde ook aan dat H&M een nieuw modemerk lanceert, & Other Stories genaamd. Dat wordt vanaf komende lente verkocht in winkels en op internet. Onder de vlag van het merk gaat H&M onder meer schoenen, tassen, juwelen, lingerie en kleren aanbieden.