PARIJS - De Franse producent van luxeartikelen Hermès boert zo goed in Azië, dat het bedrijf ondanks de crisis in sommige andere markten zijn omzetdoelstelling voor dit jaar heeft verhoogd.

Dat maakte de fabrikant van peperdure jasjes, tasjes, horloges, juwelen en sjaaltjes vrijdag bekend.

Vooral welgestelde Chinezen zijn gek op de exclusieve spullen die bedrijven als Hermès en zijn eveneens Franse concurrent LVMH te bieden hebben. De kooplust in opkomende markten helpt die bedrijven het omzetverlies in met name het door economische tegenspoed getroffen Europa te compenseren.

Voor heel 2012 gaat Hermès nu uit van een omzetgroei van 12 procent, tegen 10 procent in een eerdere prognose. In de eerste jaarhelft steeg de omzet met bijna 22 procent tot 1,59 miljard euro. De nettowinst nam met bijna een kwart toe tot 335 miljoen euro, zonder een eenmalige bate mee te rekenen die in 2011 werd behaald uit de verkoop van bezittingen.