UDEN - Beddenverkoper Beter Bed houdt last van de sombere stemming onder Europese consumenten. Die leidt in het huidige kwartaal waarschijnlijk tot een aanzienlijk lager bedrijfsresultaat dan een jaar eerder, zo liet het bedrijf donderdag weten.

Door het onveranderd lage consumentenvertrouwen in Spanje en Nederland en het mooie zomerweer trokken de winkels van Beter Bed in juli en augustus minder publiek dan een jaar eerder.

Beter Bed verwacht dat het resultaat van het lopende kwartaal daardoor slechter zal zijn dan dat van het derde kwartaal van 2011.

''Normaal gesproken wordt een terugval in de omzet door zomerweer gevolgd door een inhaalslag. Dat was vorig jaar ook het geval toen het in april, mei goed weer was. Dat zou een effect kunnen hebben op de vierdekwartaalcijfers. Voor het laatste kwartaal verwachten we dan ook niet zulke slechte cijfers als het derde kwartaal'', zei topman Ton Anbeek in een toelichting.

Vanwege de levertijd zijn de Nederlandse cijfers over het derde kwartaal nu al bekend, merkte hij op. In de andere landen kan een gunstige septembermaand nog effect hebben op het derde kwartaal.

Duitsland

Er waren ook lichtpuntjes voor het beddenbedrijf. Zo steeg de omzet bij de Duitse activiteiten in de eerste helft van dit jaar met 10 procent. Het bedrijf zegt in die periode in alle markten waar het actief is marktaandeel te hebben gewonnen.

In de eerste helft van dit jaar boekte Beter Bed een omzet van 196,3 miljoen euro. Dat was bijna 6 procent meer dan in de eerste helft van 2011.

De nettowinst zakte met 14 procent tot 9,1 miljoen euro. Die cijfers kwamen overeen met de voorlopige resultaten die eind juli werden gepresenteerd.

Nieuwe winkels

Meestal krijgt Beter Bed er elk jaar 50 tot 100 winkels bij, zei Anbeek. ''Dit jaar zullen we aan de onderkant van dat spectrum zitten.'' In totaal opende Beter Bed het afgelopen halfjaar 63 winkels en sloot het er 45, waarmee er netto 18 winkels bij kwamen.

In Duitsland werden de meeste winkels geopend: 40 stuks.